تجهیزات صنعتی

بررسی تجهیزات صنعتی

تجهیزات صنعتی

بررسی تجهیزات صنعتی

تامین وتجهیز صنایع,تامین تجهیزات کارخانه جات صنعتی خرید و فروش ابزاردقیق ,لوله ، آهن آلات ، میلگرد

آخرین مطالب

گیج دما

پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵ ق.ظ

دما چیست؟

دما نشانه ای از سرعت متوسط مولکول های تشکیل دهنده یک جسم می باشد. درواقع میتوان گفت که دما کمیّتی است که بدلیل اختلاف آن میان دو جسم متصل به هم ویا دو نقطه از یک جسم ، باعث انتقال خود به خودی گرما از جسم با دمای بیشتر، به جسم با دمای کمتر می شود. به عبارت ساده تر میتوان اینگونه تعریف کرد که دما، معیاری برای گرمی یا سردی اجسام است.

وقتی به جسمی گرما می دهیم جنبش مولکولی و انرژی جنبشی داخلی آن افزایش می یابد که به صورت افزایش دما نمایان می شود. برعکس گرفتن گرما از جسم باعث میشود سرعت مولکول ها و دمای جسم کاهش یابد. بر اساس نظریه جنبشی مولکولی اگر کاهش انرژی یک جسم تا به صفر ادامه داشته باشد حرکت مولکولی کاملا متوقف می شود و دمای آن به صفر مطلق یعنی ۲۷۳٫۱۵- می رسد.

گیج دما

گیج ها وسایلی هستند که با توجه به شرایط محیطی و استاندارد های مربوط می توانند دما را در تاسیسات مکانیکی اندازه گیری کنند. انواع دیگر گیج ها برای مصارف گوناگون مانند اندازه گیری کرنش مکانیکی استفاده میشوند. گیج ها در انواع مختلف روغنی و خلاء، عقربه ای و دیجیتال، تفاضلی و منفی، دیافراگمی و … موجود هستند. محدوده اندازه گیری و محل قرارگیری سنسور در گیج عامل انتخاب مدل و نوع آن هستند.

دماسنج پر شده از مایع با نشاندهی سیستم فشار:

این نوع دماسنج با استفاده از تغییر فشار مایع ناشی از تغییر دما کار می‏کند، یعنی تغییر دمای حسگر گرمایی سبب تغییر فشار مایع پر شده می‏گردد و بدینوسیله دما نشان داده می‏شود. مایع پر شده می‏تواند الکل‏،نفت و غیره باشد.

دماسنج با نشاندهی سیستم فشار بخار:

این نوع دماسنج حاوی مایع فرار در داخل حسگر گرمایی بوده و تغییر دمای حسگر گرمایی سبب تغییر فشار بخار اشباع شده مایع پر شده می‏گردد و بدینوسیله دما نشان داده می‏شود.

دماسنج های عقربه ای یا گیج دما، نمایشگر آنالوگ دمای نقطه ای خاص می باشد که از لحاظ عملکرد به دو دسته زیر تقسیم می شوند :

1- دماسنج های بی متال:

اساس کار این دماسنج بر کاهش یا افزایش طول یک فلز در اثر تغییرات دما می باشد.

2- دماسنج های پرشده ACTUATED:

این نوع دماسنج با استفاده از تغییر فشار جیوه ناشی از تغییر دما کار می‏کند، یعنی تغییر دمای حسگر گرمایی سبب تغییر فشار جیوه پر شده می‏گردد و بدینوسیله دما توسط یک فشار سنج عقربه ای که بر اساس دما کالیبره شده است نمایش داده می شود.

دماسنج با نشاندهی سیستم فشار گاز:

در این نوع دماسنج تغییر دمای حسگر گرمایی سبب تغییر فشار گاز پر شده می‏گردد و بدینوسیله دما نشان داده می‏شود. گاز پر شده باید گازی بی ‏اثر نظیر نیتروژن یا هلیوم باشد.
مهمترین کاربرد ترمومترهای پرشده، برای مواقعی است که پراب دما بیش از 1 متر با نمایشگر عقربه ای فاصله داشته باشد. به این مدل ها کاپیلاری دار یا دنباله دار می گویند که دنباله بین 1 تا 5 متر می تواند باشد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۸/۱۱/۲۴
  • ۱۵۵ نمایش
  • وحید درویش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی