تجهیزات صنعتی

بررسی تجهیزات صنعتی

تجهیزات صنعتی

بررسی تجهیزات صنعتی

تامین وتجهیز صنایع,تامین تجهیزات کارخانه جات صنعتی خرید و فروش ابزاردقیق ,لوله ، آهن آلات ، میلگرد

آخرین مطالب

گیج فشار

پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۰۹:۰۶ ق.ظ

تجهیز صنعت وارد کننده و توزیع کننده انواع گیج فشار تمام استیل ، استیل برنج ، آلومنیم برنج ، ……. با کانکشن 

افقی و عمودی انواع گیج خلاء ، وکیوم ، میلی بار در صفحات 4 ، 6 ، 10 ، 16 با قیمت های رقابتی 

 

انواع گیج فشار 

  •  عقربه ای
  •  میلی بار
  •  بردون تیوپ
  •  کپسولی
  •  دیجیتال
  • تست گیج فشار
  •  روغنی
  •  تفاضلی
  • وکیوم
  • خلاء
  •  دیافراگمی
  •  اکسیژن

گیج فشار

 

نکات مهم در انتخاب گیج فشار

1- متریال استیل ، برنج ، مونل و …..

2 – قطر صفحه 4،6،10،16 ….. سانت 

3- رنج کاری بر حسب BAR – PSI ……

4- نوع دنده NPT-BSP …….

5- نوع کانکشن افقی یا عمودی …….

6- دقت فشار سنج 

 

 

گیج فشار چیست  

 

گیج فشار وسیله ای است برای اندازه گیری فشار از ستون مایعی که معمولا آب یا جیوه می باشد. ارتفاع این ستون مقدار فشار را نشان می دهد.

 

در صورتی که در مانومتر از جیوه استفاده شده باشد آن را مانومتر یا فشار سنج جیوه ای و اگر از آب استفاده شده باشد آن را فشار سنج آبی می نامند.

 

بارومتر فشار سنجی از نوع مانومتر می باشد. مانومتر نشان داده در شکل دارای لوله شیشه ای U شکل است که از هر دو طرف باز می باشد و با مقداری جیوه پر شده است.

هنگامی که هر دو ساق لوله به اتمسفر وصل شود فشار اتمسفریک در هر دو لوله اثر می کند و ارتفاع جیوه در هر دو ستون برابر خواهد شد.

 

گیج فشار

ارتفاع ستون جیوه در این نقطه به عنوان مبنا تعیین شده و برای خواندن انحراف ستون جیوه از شرایط صفر، مانومتر در هر دو جهت بر حسب میلی متر کالیبره می شود.

هنگامی که یکی از ساق های لوله U شکل به مخزنی که می خواهیم فشار آن را اندازه بگیریم وصل می شود؛ فشار وارد بر یک ساق لوله با فشار اتمسفریک وارد بر ساق دیگر مقابله می نماید؛

و در صورتی که فشار مخزن بیشتر از فشار اتمسفریک باشد موجب پایین رفتن سطح جیوه در ساق متصل به مخزن و اگر هم فشار مخزن کمتر از فشار اتمسفر باشد موجب بالا رفتن سطح جیوه در ساق متصل به مخزن می گردد.

 

گیج فشار

 

فشارهای کمتر از اتمسفر معمولا خلا نامیده می شوند و بر حسب میلی متر جیوه قرائت می گردند.

 

به دلیل اختلاف دانسیته جیوه و آب، فشارهایی که تاثیر ناچیزی در ارتفاع ستون جیوه می گذارند تغییرات قابل ملاحظه ای در ارتفاع ستون آب به وجود خواهند آورد لذا مانومترهای آبی برای اندازه گیری فشارهای بسیار کم مفید خواهند بود.

 

فشار اتمسفریک نرمال معادل 760 mm HG و 10.33 متر آب می باشد. مقدار h فشار بر حسب ستون جیوه می باشد.

 

چون تمام سیالات با تغییر دما منبسط و منقبض می شوند در صورت نیاز به دقت زیاد بایستی فشارهای به دست آمده توسط مانومترها برای انحراف درجه حرارت نیز تصحیح نمود.

مانومتر چیست

گیج فشار بوردونی

مانومتر  بوردونی براساس این اصل کار می‌کند که اگر یک لوله تخت تحت فشار تمایل دارد به سطح مقطعی دایره‌ای تغییر شکل پیدا کند .

اگر لوله به صورت شکل C یا مارپیچ باشد،  با اعمال فشار و افزایش کشش ، کل لوله تمایل به راست شدن شکل خود یا باز شدن مارپیچها پیدا می‌کند و از این تمایل در تغییر شکل می‌توان برای اندازه‌گیری فشار استفاده کرد .

تاریخچه:

 

در سال 1849 میلادی این  اختراع به نام ایگنه بوردون در فرانسه ثبت و به دلیل حساسیت عالی ، عملکرد خطی و درستی آن بطور گسترده‌ای در حاضر از آن در اندازه‌گیری فشار استفاده می‌شود .

 

در 1852 میلادی اشکرافت حق ثبت اختراع بوردن را در آمریکا خریداری کرد و به بزرگترین سازنده فشارسنج تبدیل شد .

 

همچنین در 1849 میلادی برنادر شائفر در ماگدبرگ آلمان فشارسنج دیافراگمی را با موفقیت بعنوان اختراع به ثبت رساند که همراه با فشارسنجهای بوردنی انقلابی در اندازه گیری فشار درصنعت  بوجود آورد .

 

اما در 1875 میلادی پس از اینکه ثبت اختراع بوردن به پایان رسید، شرکت شائفر و بودنبرگنیز فشارسنجهای بوردنی را تولید کرد

 

گیج فشار

در عمل اندازه‌گیری فشار در گیج فشار (مانومتر) بوردونی،  از طریق یک لوله ته بسته با دیواره نازک که در انتهای باز آن به یک لوله حاوی سیال که فشار آن تحت اندازه‌گیری است  بصورت ثابت شده وصل می‌شود انجام می‌گیرد . هر چه فشار بیشتر شود ،

قسمت ته بسته لوله بصورت یک قوس (کمان ) حرکت می‌کند و این حرکت از طریق یک پیوندارتباطی به چرخش چرخ دنده‌ای منجر می‌شود و معمولاً این مکانیزم متحرک قابل تنظیم است .

مانومتر بردونی

یک چرخ دنده با قطر کوچک نیز که بر روی محور عقربه قرار دارد ، باعث می‌شود حرکت مکانیزم متحرک به نسبت تعداد دنده‌های دو چرخ دنده درگیر تقویت شود .

 

برای اینکه این مکانیزم بتواند از طریق تنظیم و کالیبراسیون ،  فشار را بدرستی نمایش دهد نیاز به تنظیم درست صفحه مدرج که پشت عقربه قرار می‌گیرد ، تنظیم موقعیت قرارگیری محور عقربه و تنظیم طول پیوند ارتباطی میباشد.

برای اندازه‌گیری اختلاف فشار نیز می‌توان از فشار سنجی که دارای دو لوله بوردون مختلف که بطور مناسبی با هم ارتباط دارند استفاده کرد .

گیج فشار بوردنی (مانومتر) فشارسنجش یعنی فشار نسبت به فشار اتمسفر را اندازه می‌گیرند که با فشار مطلق که نسبت به خلاء سنجیده می‌شود متفاوت است .

معمولاً هنگامیکه فشار تحت اندازه گیری بصورت پالسهای سریع تغییر می‌کند ،

از یک قطعه مکانیکی با یک سوراخ محدود کنندهکه درون لوله ارتباطی بین فشار تحت اندازه‌گیری و فشارسنج بوردنی قرار می‌دهند استفاده می‌کنند

تا از صدمه دیدن و استهلاک چرخ دنده‌های فشارسنج جلوگیری کنند و همزمان قرائتی از میانگین فشار را در اختیار بگذارند .

همچنین هنگامیکه کل فشارسنج (مانومتر) در معرض ارتعاشات مکانیکی باشد ،

تمامی اجزاء درونی فشارسنج شامل عقربه و مکانیزم متحرک را با روغن یا گلیسیرین پر می‌کنند .

بطوریکه نوعی فشارسنج های با کیفیت بالا درستی تا 2 درصد دامنه اندازه‌گیری  و فشارسنج های (مانومتر) مخصوص درستی تا0.1 درصد حداکثر مقدار اندازه‌گیری را می‌توانند برقرار کنند .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۸/۱۱/۲۴
  • ۱۴۱ نمایش
  • وحید درویش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی